Dzisiaj chcemy zacytować słowa Oscara Levanta, które są trochę mrocznym humorem, ale obecnie bardzo aktualne. Oscar Levant (27 grudnia 1906 r. - 14 sierpnia 1972 r.) był amerykańskim pianistą koncertowym, kompozytorem, dyrygentem, panelistą audycji radiowych, prowadzącym programy telewizyjne, komikiem i aktorem. Choć nagrodzony gwiazdą na Hollywood Walk of Fame za nagrania fortepianowych występów, był tak samo znany ze swoich programów w radiu, a później w filmach i telewizji, jak i ze swojej muzyki.
Przystępując do opracowywania nowego utworu, po wstępnej analizie (jeszcze przed pierwszym zagraniem), powinniśmy jasno określić cele i środki, czyli ćwiczenia, które pomogą nam te cele osiągnąć. Na początkowym etapie pracy nad utworem najważniejszym celem jest oczywiście opanowanie muzycznego tekstu. Istnieje wiele teorii dotyczących pierwszego etapu pracy nad utworem. Z oczywistych względów pomijamy w tym momencie naukę utworu metodą beznutową, o której w swojej książce wspomina Couperin. Jest ona szczególnie ważna na początkowym etapie edukacji pianistycznej, gdyż pozwala stale kontrolować prawidłowe funkcjonowanie aparatu gry. Dziś jednak chcemy, w bardzo ogólnym zarysie, przedstawić, w jaki sposób nad utworem pracował Franciszek Liszt.
Każdy pianista ma swoją ulubioną markę fortepianu. Ludwig van Beethoven szczególnie cenił fortepiany z warsztatu Streichera, Fryderyk Chopin uwielbiał fortepiany i pianina Camilla Pleyela, Franciszek Liszt promował instrumenty Bösendorfera, a Claude Debussy mówił, że "muzyka fortepianowa powinna być pisana wyłącznie dla C. Bechsteina".
Niedawno wspominaliśmy 55. rocznicę pamiętnego recitalu Vladimira Horowitza w Carnegie Hall, (9 maja 1965), którym artysta powrócił na scenę po 12 lata nieobecności. Na jakim grał wtedy fortepianie?
Fragment wywiadu z pianistką Gabriela Montero opublikowanego na stronie internetowej Bournemouth Symphony Orchestra:
[...] czy miałaś kłopotliwe momenty na scenie ?!
9 maja to szczególna data w karierze Vladimira Horowitza (1903-1989). Tego dnia w 1965 roku odbył się pamiętny recital pianisty w Carnegie Hall w Nowym Jorku, którym powrócił na scenę po 12 latach nieobecności. Kiedy i dlaczego zdecydował się powrócić na estradę? Harold C. Schonberg opisuje i przytacza relację Ivana Davisa (1932 – 2018) wybitnego pianisty i ucznia Vladimira Horowitza.
W Tivoli, około 30 km na Wschód od Rzymu znajduje się Villa d’Este, arcydzieło sztuki architektonicznej i projektowania ogrodów. W 2001 roku dwupiętrowa Villa - siedziba rodu d’Este - oraz otaczające ją ogrody zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO.